понеделник, 2 юни 2014 г.

Процесът на оценяване в американските колежи и университети



Сега, когато вече знаете двата основни въпроса, на които американските колежи и университети се опитват да отговорят при приема на чуждестранни студенти, както и осемте съставни части на апликацията, които те използват при оценяването на кандидатите, е време да разберете, как се прави оценяването на кандидатите.

Различните училища оценяват по различен начин кандидатите за прием със стипендии. Да видим, какви критерии използват.

Високо селективни колежи и университети

Да започнем с това, как колежите и университетите използват двата въпроса.Всички училища ги използват, но по различен начин. За високо селективните колежи и университети, които приемат само малка част от кандидатите, отговорът на първия, количествен въпрос „Ще успее ли кандидатът академично?” задължително е ДА. Ако погледнем дипломите и резултатите от тестовете на приетите в тях студенти ще видим, че са високи.
Високо селективните университети поставят акцент върху въпрос №2, върху качествените критерии – кой си ти, дали си подходящ кандидат за студент, какви уникални качества и постижения имаш, с какво ще обогатиш студентската общност?
Това е вярно и за някои по-малки училища, в които ти си част от една малка общност,която твоето присъствие се чувства много силно. Затова, кой си ти е дори още по-важно.
По-малко селективни колежи и университети
На противоположната страна са по-малко селективните колежи университети, които приемат повечето кандидати. Те се фокусират предимно върху количествения въпрос №1 – ако отговаряш на техните академични изисквания, приемът ти е сигурен. Твоите качества също са важни, но не толкова, колкото във високо-селективните училища. Причината е, че тези университети трябва да приемат по-голям брой студенти, за да запълнят местата за приеми, тъй като много от приетите втях кандидати не се записват за студенти, ако получат прием в по-престижно училище. Затова по-малко селективните колежи и университети не могат да поставят толкова силен акцент върху качествените критерии.
Това е вярно и за някои по-големи колежи и университети, които също трябва да запълват голям брой места за прием. Освен това, в голямата общност почти всички студенти се чувстват щастливи и добре представени.
Откъде знаем всичко това?
Самите университети ни го казват. Потвърждават го и редица изследвания. NACAC, Националната асоциация на университетските консултанти по приемите в САЩ прави изследвания и публикува ежегоден доклад относно приемите в американските колежи и университети.
Коя е Националната асоциация на университетските консултанти по приемите? Това са хората, които създават правилата за приемите. Да, приемите имат правила. Да погледнем таблицата за факторите, които влияят върху решенията за прием. Виждаме различните компоненти на апликацията и тежестта, която университетите придават на отделните компоненти. 
               
Да се фокусираме сега върху първите четири фактора. Виждаме, че всички те се отнасят до въпрос №1. Всички те са академични, количествени фактори: оценки, учебна програма, резултати от тестовете.

Да погледнем сега петия фактор – есето. Това е първият компонент на апликацията, от който зависи отговора на въпрос №2 и това е качествен фактор. Вижте в колоната Considerable Importance /значителна важност/ разликата между факторите „оценки по всички предмети” и „есе”. Процентът пада от 49.8% на 19.7%. Колкото по-голямо внимание отделя един университет на количествените фактори /въпрос №1/, толкова по-малка е тежестта на качествените фактори /въпрос №2/, и обратно.

Да разгледаме друга таблица от този доклад. Тук виждаме същите фактори, като в предишната, но можем да преценим и разликата между различните видове висши училища. Искам да насоча вниманието ви към втората секция „брой студенти”. Забелязвате, че малките училища, с по-малко от 3000 студенти, значително се различават от големите университети с над 10 000 студенти по качествените фактори: есе, изявен интерес към училището и препоръки.



Тежестта на есето при оценяването на кандидатите в университетите с по-малко от 3000 студенти е 22.9% срещу 12.2% в университетите с повече от 10000 студенти, тъй като фокусът в тях е върху качествените критерии – върху съответствието между студента и университета.


Нека разгледаме и критерия „Селективност”. В училищата, които приемат по-малко от 50% от кандидатите, виждате колко важни са някои от тези качествени фактори, особено когато ги сравним с училищата, приемащи над 85% от кандидатите. Колкото по-селективен е университетът, толкова по-голям е акцентът върху качествените критерии.

Тежестта на есето при оценяването на кандидатите във високо селективните университети е 35.8% срещу 10.9% в по-малко селективните училища.


Това, което ни показват таблиците е, колко различно оценяват различните колежи и университети кандидатите си. Сега зная, че вече си задавате големия въпрос,

КАКВО ТОЧНО ИСКАТ УНИВЕРСИТЕТИТЕ?

Критериите не са мистерия. Да погледнем сайта на Мичигънския технологичен институт. Той съдържа фантастична информация относно процеса на приемите.

Обърнете внимание върху следното изречение:„At least a dozen people will significantly discuss and debate an application before it is placed in the admissions pile”– най-малко една дузина специалисти обсъждат апликацията ти преди да вземат решението за прием.



SOURCE: Massachusetts Institute of Technology (MIT): Process & Statistics

Следващият раздел разглежда осем различни критерии, по които MIT оценявасъответствието между кандидата и института.


SOURCE: Massachusetts Institute of Technology (MIT): Process & Statistics

Разделът за профила на новоприетия клас съдържа факти относно приемите в MIT и показва качествената страна на процеса.



SOURCE: Massachusetts Institute of Technology (MIT): Process & Statistics

След като разгледате сайта на MIT, вие вече ще имате много добра представа за съответствието между вас и института и сами ще можете да си отговорите на въпроса, дали вие сте подходящи кандидати за MIT.

MIT не е единственият университет с фантастичен уебсайт относно процеса на приемите. Да погледнем сайта на едно много по-голямо училище – университета на Мичигън в Ан Арбър, който има близо 44000 студенти /от тях над 28000 студенти в бакалавърски програми и повече от 15 хиляди студенти в магистърски и докторски програми/.



SOURCE: University of Michigan: The Selection Process

Университетът на Мичигън дори публикува реалната таблица с критериите, по които специалистите по приемите оценяват апликациите на кандидатите.



SOURCE: University of Michigan: How We Evaluate Your Application


Сега, когато вече много добре познавате осемте части на апликационния пакет, двата въпроса, на които университетите търсят отговор при приема на студенти и критериите, по които те оценяват кандидатите, вие сами можете да прецените, дали сте подходящите кандидати и как да подготвите силна апликация за всеки един от колежите и университетите в САЩ. Ние ще ви помогнем със следващата лекция, в която ще отговорим на въпроса, къде отива вашата апликация и кой я оценява.

Ние вярваме, че безкрайните възможности започват с образование в САЩ!

Има много начини да получите прием с пълни стипендии в американските колежи и  университети. Нямаме търпение да ви помогнем!

Имате въпроси за образованието в САЩ?
Попитайте консултанта Снежана Тенева:
мобилен: 0898 823 329